några gamla dikter jag skrivit...

Skuld och skam.

I alla år av totyr,
av allt det hemska som hände.
Tog jag på mig skulden.
Letade fel på mig själv. 
Försökte förstå ondskan.

MÅnga år har gått, 
och först idag kan jag se,
att det inte var mitt fel.
Först idag kan jag börja leva.

Alla skuld och skam, all förnedring,
det var mitt liv.
Trodde att jag var värd att det hemska.
Trodde att jag va ond.

Idag inser jag, att jag bara var ett barn.
Att jag inte gjort något fel.
Men än idag, lever skulden och skammen kvar.
***
Min själ är fången av de destruktiva.

Ondskan i dina ögon,
skrämmer mig.

Hatet i din kropp,
förnedra mig.

Jag slår mig fri,
letar efter livet.

Men min själ är fången,
kämpar för att få den fri från all skuld och skam.

Jag kämpar för livet.
Jag kämpar för att du inte ska dra ner mig till helvetet igen.

Jag längtar efter glädje, jag längtar efter ro i min kropp.
Jag strävar efter livet..
***
Fastspänd. 

jag är onsynlig, 
hon som ingen ser. 
Jag är jobbig och besvärlig, 
hon de får trycka ner, spänna fast. 
Demonerna är i mig., 
och jag får panik. 
Skriker, vill fly... men kommer ingenstans. 
Har remmar runt hela kroppen. 
DE vakar över mig, 
och min panik växer, 
jag är fastspänd. 

Ingen förstår hur ont de gör inuti. 
DE ser inte, känner inte smärtan som bränner. 
DEmonerna skrattar av elakhet. 
NU är jag ett enklelt byte, 
nu kan de ta mig, göra vad de vill, 
bryta ner mig sakta.. 
Och personalen bara står och titta på. 
Jag måste kunna få fly, 
annas dör jag.
***
Lilla flickan 
bara tar emot all ondska,
som lämnade hans kropp.
Hans ondska förstörde 
hennes lilla kropp.

Hennes rop på hjälp som ingen hörde,
hennes rop på hjälp som ingen såg.

Sönderskurna armar,
överdoser av tabletter.
Matmissbruk och droger.
Allt var ett rop på hjälp,
som ingen såg. 
som ingen hörde.

Lilla flickan tog emot all ondska,
lärde sig leva med den fruktansvärda smärtan.
Hennes lilla kropp skrek,
ingen såg 
ingen hörde de tysta ropen efter hjälp.
***
Många år sedan jag skrev dem.
Förr hjälpte skrivandet mig enormt mycket,
ett sätt att ventilera allt.
Men idag känns de som de mesta ord är borta..

Kommentarer
Postat av: Birgitta "Blondie" Andersson

Mitt älskade lilla Gull!

Började nästan gråta då jag läste Din dikt. En liten tjej ska inte behöva känna så här - och borde inte ha upplevt det Du har.

Fortsätt skriv ner Din smärta och ångest. Jag vet att det är den bästa terapin när man mår dåligt.

Tänker på Dig, ofta och mycket!

Kramar!

Birgitta


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0